Vælg en side

Få succes med din webshop

Mange starter webshop op – som i virkelig mange. Men jeg kan afsløre allerede nu, at der nok er ca. ligeså mange, der har succes med deres webshop, som der er brugskunstbutikker, der overlevede trenden med at sælge brugskunst for bare et par år siden. Tag en omgang i idékataloget her og kom godt fra start.

 

Jeg har sparret med ret mange virksomheder efterhånden, som gerne vil starte deres egen webshop op. Nogen af dem giver god mening, fordi det er et supplement til deres nuværende forretning. Andre giver mening, fordi mennesket bare brager igennem og rent faktisk gider investere i sin egen forretning.

Og så er der dem, der bare synes, at det der med at være selvstændig webshopejer, lyder totalt eksotisk og flot på cv’et. Men de har i hvert fald ikke tænkt sig at bruge penge på en webshop. De har heller ikke tænkt sig at bruge penge på at markedsføre sig – fordi de ved jo, at deres produkt er fuldstændig fantastisk, så folket vil jo flokkes til. Og i sidste ende, så har de simpelthen ikke tænkt kundens købsoplevelse til ende.

Så hvad gør de, der  får  succes?

Det, der adskiller, om man får succes eller ej, er simpelthen villigheden til at tage risikoen og smække hånden op på kogepladen og skrue op på fuld blus.

Det er mennesker, der er engageret, men som godt ved, at de ikke kan klare det hele selv.

Det er også mennesker, der ved, at det koster penge at tjene penge – og ikke mindst er det mennesker, der er villig til at investere i deres egen virksomhed, inden de går ud og spørger andre, om de også vil investere.

Ja, jeg vil godt indrømme, at det lyder måske en smule hårdt. Men jeg møder rigtig mange mennesker, der drømmer om at få deres egen webshop og måske allerede er i gang. Men de begår en række klassiske fejl, som de egentlig kunne undgå, hvis de researchede lidt først.

Kom godt fra start

Her har jeg samlet, hvad der adskiller de, der får succes fra de, der ikke får succes, så du har lidt konkret at tage udgangspunkt i.

1. Det-koster-penge-at-tjene-penge erkendelsen spiller en afgørende rolle.
De, der villig til at investere penge i deres virksomhed, får større succes. Uden tvivl. For hvordan skal nogen få at vide, at din webshop overhovedet eksisterere, hvis du ikke bruger penge på at markedsføre den via Google, SoMe mv.?

2. Platformen og designet SKAL være i orden
Det visuelle design og den funktionelle opbygning er afgørende for, at din webshop får succes. Hvis den visuelle brand identitet ikke brænder igennem, uanset hvor kunden møder dig – hvordan skal de så kunne huske dig?

Samtidig skal funktionerne på din webshop give mening for kunderne – og ikke bare dig selv. Her er der også mange, der falder i. Alt giver mening for den, der bygger hjemmesiden, men hvis webshoppen ikke trigger de rigtige områder i kundens hjerne, så vil chancen for succes forringes markant.

3. Der tages udgangspunkt i kundens rejse
De webshops, der klarer sig rigtig godt, tager udgangspunkt i kundens rejsen.

De har taget stilling til, hvor kunden møder dem 1., 2., 3. og 25. gang. Disse webshops sørger for at berøre kunderne på forskellige platforme, via forskellige kanaler såsom sociale medier, via influencer marketing og e-mail marketing.
Hver gang de berører kunden på et touch point, så gør de det med relevant indhold. Og de har tænkt kundens rejse igennem fra det allerførste møde til, hvordan de sikrer, at kunden foretager genkøb på webshoppen igen og igen og igen.

Hvis du vil se nogen, der gør det rigtig godt, så tag fx et kig på Champs of Denmark. Virksomheden bruger både samtlige sociale medier inkl. videoer med deres syngende maskotter Max og Mia på YouTube, der synger børnesange til de mindste. Universet er så gennemført, og de møder kunder mange gange, så de hele tiden træder frem i købernes bevidsthed.

You have what you have – so use it

Denne læresætning har dannet rammen for hele mit virke som iværksætter. Jeg har lige nøjagtig, hvad jeg har – og det bruger jeg. Jeg bruger hverken mere eller mindre.

Med årene har jeg fået flere ressourcer igennem ansatte, teknologi mv. Men alt, jeg har starter, har taget udgangspunkt i, at jeg har det, jeg har – og det bruger jeg efter bedste evne.

Det kan jeg også kun opfordre dig til at gøre. Hvis du har et stort netværk, så brug det. Eller hvis du har X antal kroner til at kaste i dit projekt, så gør det. Det koster som sagt penge at tjene penge, så derfor er det helt afgørende for succes, at du har penge til at kaste i dit projekt.

Og hvis du ikke har penge i starten, så kig på løsninger, der kan skaffe dig pengene. Det kan også være, at du starter ud med at få lavet en semi fin løsning i forhold til din webshop, men så du i det mindste i gang.

Det kan også være, at du begynder at sælge via Facebook, og du så derefter geninvesterer pengene i et webshop system. Så ja, du har, hvad du har – men din evne til at udnytte og bruge det, du har, kan være altafgørende for din succes som webshopejer.

Giv mig gerne et kald

Hvis du lige har brug for at komme godt i gang, så er du altid velkommen til at give mig et kald på tlf. 2237 6647. Som jeg lige har skrevet, så brug, hvad du har – og nu har du mit nummer, så bare grib telefonen og tag det næste skridt. Så er du allerede kommet meget længere, end mange andre er nået 🙂

 

Bloggen om 

Innovation og entrepreneurship

Mit navn er Jane Vennersdorf, og jeg arbejder hver dag med iværksættere og selvstændige, der gerne vil skabe vækst i deres virksomheder. 
Mit hovedfokus ligger på innovation, og hvordan vi som mennesker udvikler os selv bedst muligt til at blive succesfulde indenfor det felt, vi arbejder i.

Velkommen til min blog – og god arbejdslyst!