Vælg en side

Hvem er dine kunder?

I en kort serie her på bloggen, tager jeg den næste uge fat på klassiske problemstillinger for selvstændige og iværksættere. I dette indlæg starter jeg ud med nok det største problem set ud fra min stol: Vi glemmer at inddrage vores målgruppe.

 

Jeg har verdens bedste produkt eller services

Og det er jo sådan set meget godt. Men har du nogensinde spurgt andre, om de vil bruge så meget som en krone på det, du tilbyder?

Vigtigst af alt – har du spurgt nogen, du ikke kender, og som er en del af din målgruppe, om de vil købe dit produkt?

Hvis ikke, så kan en rigtig god metode være dataindsamling. I første omgang i form af kvalitative interviews som interviews med målgruppen. Det kan ske nemt over telefonen eller lave et gruppeinterview med 4-5 stykker fra målgruppen.

Derefter kan du samle den viden (og de spørgsmål, du måske stiller dig selv efter interviewene) og lave en kvantitativ spørgerunde til målgruppen. Det er fx et spørgeskema, der deles ud til målgruppen fx via sociale medier.

Lyder det besværligt? Jep.

Lyder det tidskrævende? Jep.

Har du lyst til at interviewe fremmede mennesker over telefonen om din nye ide? Niks.

Jeg er helt enig, men det er bare iværksætterens og den selvstændiges lod her i livet. I Danmark er vi alt for dårlig til at inddrage vores målgruppe, når vi starter noget op.

 

Tag udgangspunkt i kunden

Vi finder på en idé hjemme i sofaen eller ved køkkenbordet. Eller vi bliver så træt af hamsterhjulet, at det får os til at overveje, hvad vi vil i livet. Og så starter vi en virksomhed, der skal give penge i kassen.

Vel og mærke andre menneskers penge, der er tjent i det hamsterhjul, du måske gerne selv vil ud af?

Mange selvstændige kommet til at tage udgangspunkt i sig selv – og ikke kundens behov. Jeg ser det selv flere gange om ugen.

En person ringede til mig så sent som 3 dage før, at jeg skriver dette indlæg. Her sagde personen: “Jane, jeg vil så gerne være selvstændig og komme ud med mit budskab.” Det er jo sådan set fint, men da jeg spurgte mere ind til budskabet og konceptet, så kunne personen ikke fortælle mig, hvilken værdi servicen kunne give til kunderne. Kun hvilken værdi kundernes penge ville skabe i personens egen lomme.

Det lyder måske grotesk, men ikke desto mindre er dette ikke et ukendt fænomen for mig at høre. Derfor kan jeg kun opfordre til, at du husker at tage udgangspunkt i at dække kundens behov.

Så skal dit økonomiske- og frihedsbetonet behov også nok blive dækket.

 

Tal med din målgruppe

For at vende tilbage til udgangspunktet, så gå ud og tal med din målgruppe. Interview dem og spørg nysgerrigt indtil deres behov. Hvad søger de fx på, når de skal have dækket behovet for nyt børnetøj? Eller nyt tag, arbejdstøj, coaching, sko eller noget helt fjerde?

Har leveringen betydning for dem? Er det prisen, der er afgørende for deres køb? Vil de have personlig rådgivning, eller er uddybende tekster på din hjemmeside nok?

Når du går i gang med at interviewe, så bliver du højst sandsynligt overrasket.  Mange fortæller nemlig nogle helt andre parametre, der spiller ind i deres købsbeslutning, end du nok regner med.

Alt denne information kan du bruge til din fordel. Derved undgår du også at opbygge mangelfulde hjemmesider, eller markedsfører virksomheden på forkerte platforme.

Tal eventuelt en 15-20 mennesker fra din målgruppe, som du ikke kender i forvejen. Så er du helt sikkert godt på vej!

God arbejdslyst – og husk du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for hjælp til at indsamle relevant data.

De bedste hilsener

Jane

 

 

 

Bloggen om 

Innovation og entrepreneurship

Mit navn er Jane Vennersdorf, og jeg arbejder hver dag med iværksættere og selvstændige, der gerne vil skabe vækst i deres virksomheder. 
Mit hovedfokus ligger på innovation, og hvordan vi som mennesker udvikler os selv bedst muligt til at blive succesfulde indenfor det felt, vi arbejder i.

Velkommen til min blog – og god arbejdslyst!