Vælg en side

Kan jeg starte virksomhed op for 10.000. kr.?

Det korte svar er ja – selvfølgelig alt efter, hvilken branche, du er i.
Her får du mine indspark og idéer til, hvordan du kommer i gang med dit eventyr som selvstændig eller iværksætter for 10.000. kr.

Først af alt handler det at være selvstændig eller iværksætter, om du er villig til at gøre det, der skal til for at nå dit mål. Hvis du nu gerne vil starte et nyt tøjbrand, så bliver det nok ikke en succes på 1 år, hvis du kun har 10.000. kr. til opstart.

Men hvis du gerne vil være rådgiver, konsulent, behandler, sælge dit kunst eller noget helt femte, så er det bedre, at du kommer i gang med lidt end, at du slet ikke kommer i gang.

Det vigtigste er egentlig bare, at du er der, hvor dine kunder er. Det vil sige: hvis du starter som alt-mulig-mand, så er det vigtigt, at dine kunder kan finde dig i det område, du opererer. Det kan fx være, at kunderne søger på Google, og så er det ret vigtigt, at de kan finde dig via en hjemmeside og en Google Business henvisning.

Her betyder det også, at det er vigtigt, at du kommer op på søgeordet Psykolog Aalborg eller Tømrer Horsens – selvfølgelig alt efter din branche og område.

Hvis du sælger rådgivning eller et brand, vil det grafiske førstehåndsindtryk være meget vigtigt for de fleste af dine kunder. Så her vil det være en god idé at investere i et logo, grafisk materiale og en visuel identitet, som du kan bruge til at få opbygget genkendelighed.
Du køber formentlig heller ikke selv et produkt på en grim hjemmeside, hvor du ikke kan finde rundt og får et rodet og amatøragtigt indtryk – så hvorfor skulle andre gøre det?

Hvis du ikke har fx 200.000. kr. til at starte op, så er det vigtigt, at du finder ud af, hvor meget du har – og hvor meget du selv vil investere i dit projekt. 5.000. kr. er altid bedre en 0 kr. og 30.000. kr. vil alt andet lige være bedre end 10.000. kr. Men du har, hvad du har – og så må du bruge det på bedst mulig måde.

 

Ja, det koster penge at starte op

Det er naivt at tro, at det ikke koster noget, når du går i gang. Det kan sagtens være, at du kan få landet de første kunder via netværk. Men hvis du skal videre ud over stepperne og have kunder, der ligger uden for dit personlige netværk, så kræver det en indsats – og lidt penge.

Det, der er rigtig vigtigt at huske, er, at dine konkurrenter bruger penge på markedsføring og på at tiltrække jeres fælles målgruppe.
Dine konkurrenter bruger også penge på at have opdaterede platforme, ligge øverst på Google og blive vist på kunders sociale medier – og det koster bare.

Så det er alt andet lige en rigtig god idé at få sat gang i markedsføringsaktiviteterne og få gjort det ordentligt og gennemarbejdet fra dag 1.

– og helt ærligt: hvis du ikke bruger fx 10.000. kr. på din egen virksomhed for at skyde den i gang – hvor i alverden skulle kunderne betale for dit produkt, hvis du ikke selv er villig til at gå på spareøvelse i nogle måneder og få lagt lidt til side?

At starte virksomhed op kræver i de fleste tilfælde penge. Nogle kræver 2.000. kr. Andre kræver 900.000. kr. men det hele kommer an på, om du skal anskaffe dig varelager, software udvikling eller blot en hjemmeside og en bunke visitkort. Men det er altid godt at huske på, hvorfor andre skal bruge penge på din virksomhed, hvis du ikke selv er villig til at ofre en ferie om året for at komme i gang.

At starte en virksomhed uden markedsføring

 Hvis du er så heldig at være en af de få, der kan få succes helt uden at markedsføre virksomheden eller fortælle nogen om den, så må du meget gerne lige give mig et kald 😉 

Et marketing ordsprog siger det nemlig så fint: “At man fravælger markedsføring svarer til, at man står i et mørkt rum og blinker til en pige, og man ikke forstår, hvorfor der ingen reaktion kommer.”

Og det er desværre ganske rigtigt. Hvis du ikke markedsfører din virksomhed, så kan du heller ikke regne med, at der kommer kunder. Og så for at være rigtig træls – hvis du ikke sørger for at lukke et salg til dine interesserede følgere, så kan du heller ikke regne med, at der kommer noget ind på bankkontoen i starten. 

Så for at opsummere: 
1. Hav styr på kundernes rejse – hvor leder de efter dig og dine konkurrenter henne?
2. Sørg for at folk kan huske dig pga. det fede logo og det rette førstehåndsindtryk rent visuelt
3. Få styr på dit budget – hvad er du villig til at smide i opstarten?
4. Husk at markedsføre virksomheden, så kunderne ved, at den eksisterer. 
5. Og husk at sælge dine produkter og ydelser og gør en stor indsats på dette område.

Vil du gerne i gang?

Hvis du lige mangler at få styr på budgetterne eller få en snak om, hvordan du tager næste skridt, så er du mere end velkommen til at give mig et kald på tlf. 2237 6647. 
Jeg glæder mig til at høre fra dig – god arbejdslyst 🙂

Bloggen om 

Innovation og entrepreneurship

Mit navn er Jane Vennersdorf, og jeg arbejder hver dag med iværksættere og selvstændige, der gerne vil skabe vækst i deres virksomheder. 
Mit hovedfokus ligger på innovation, og hvordan vi som mennesker udvikler os selv bedst muligt til at blive succesfulde indenfor det felt, vi arbejder i.

Velkommen til min blog – og god arbejdslyst!